Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

أنیس الموحدین

مولف:

محمد مهدی نراقی (م 1209 ه.ق)

زندگی نامه: 
علامه مولى مهدى يا محمد مهدى بن ابى ذرّ بن حاج محمد نراقى- قدس سرّه- يكى از نوابغ دهر و جامع كليه فنون علوم، و در هر فن مرد يك فن، و دائرة المعارفى ناطق، و كتابخانه بزرگى حىّ و متحرك بود.

بى‏شك آن جناب در تبحّر و تمهّر به جميع علوم عقلى و نقلى حتى در ادبيات و رياضيات عاليه در عداد طراز اول از اكابر علماى اسلام، و در اتّصاف به فضائل اخلاقى و ملكات ملكوتى از نوادر روزگار است.

در كاشان و اصفهان و عتبات عاليه عراق در نزد اعاظمى چون ملا اسماعيل خواجوئى و ملا محمد جعفر بيدگلى و آقا محمد باقر وحيد بهبهانى و غيرهم كسب معارف كرده است.

علامه محقق ملا مهدى نراقى را نراقى اول، و خلف صالحش ملا احمد فاضل نراقى را نراقى ثانى گويند و از هر دو تعبير به نراقيان مى‏شود، و مثل صاحب جواهر از مولى مهدى نراقى تعبير به فاضل نراقى مى‏كند.

برخی از آثار وی عبارتند از: معتمد الشيعة فى احكام الشريعة، لوامع الاحكام فى فقه شريعة الاسلام، التحفة الرضوية فى المسائل الدينيّة، التجريد فى اصول الفقه، كتاب فارسى در اصول الدين به نام انيس الموحّدين، انيس التاجرين كه همان انيس التجار معروف است و چاپ شده است، مشكلات العلوم، جامع السعادات و...

معرفی اجمالی کتاب:

«أنیس الموحدین» کتابیست کلامی که پیرامون اصول دین، بنابر مذهب تشیع، توسط ملا محمد مهدی نراقی نوشته شده است.وی در مقدمه کتاب، هدفش از تالیف این کتاب را اینگونه بیان می کند:

« اما بعد؛ چنين گويد ذرّه بيمقدار مهدى بن ابى ذر نراقى- بصّره الله بعيوب نفسه و جعل يومه خيرا من امسه- كه از جمله مسائل اتّفاقيّه فرقه ناجيه اسلاميه- اعنى شيعه اثنى‏عشريّه- آنست كه بر هر فردى از افراد انسانى، واجب و لازم است علم به اصول خمسه و معرفت صفات كماليه الهيّه و دانستن صفات سلبيّه.

و بايد اين علم و معرفت ناشى از دليل و برهان باشد و از روى تقليد نباشد، لهذا اين بى‏بضاعت را به خاطر رسيد كه رساله‏اى در اثبات مطالب مذكوره تأليف نمايد و آن را به عبارات واضحه بيان نمايد تا كافّه فرقه محقّه- كثّرهم اللّه- از اين فايض گردند و آن را مسمّى نمودم به انيس الموحّدين‏ »

كتاب، مشتمل بر پنج باب مى‏ باشد:

باب اول، در اثبات صانع تعالى شأنه: در اين باب، مؤلف، هفت دليل بر اثبات صانع اقامه مى‏كند.
باب دوم، در صفات بارى تعالى:  اين باب، خود، داراى يك مقدمه و دو فصل است.
باب سوم، در باب نبوت حضرت محمد (ص) : اين باب، داراى چهار فصل است‏.
باب چهارم، در امامت: اين باب، داراى هفت فصل است.
‏ باب پنجم، در بيان حقيقت معاد.

وضعیت نشر:

انيس الموحدين، در سال 1325 ق، همراه كتاب كنز الرموز به چاپ رسيده و توسط عبد الرسول جواهرى، به عربى برگردانده شده است.
این کتاب با تصحیح و پاورقی شهید آیت الله قاضی طباطبائی و مقدمه¬ی علامه حسن زاده¬ آملی توسط انتشارات الزهراء به چاپ رسیده است.

تهیه شده در معاونت پژوهش (واحد علمی سایت)