نویسنده: طلبه محمدرضا معتمدیان

چکیده:

تحقیق حاضر در جواب اشکالات یکی از علمای اهل سنت به نام محمد حسین ذهبی به نگارش درآمده است. اشکالاتی که اعتقادات مسلم و قطعی شیعیان اثنی عشری را نشانه رفته است . همان گونه که هر کدام از فرقه های اسلامی  اعتقادات و باورهایی دارد و در مقابل شبهات با دلائل عقلی و نقلی به دفاع از این اعتقاداتش می پردازد، شیعه امامیه هم معتقد است پایه و اساس اعتقاداتش برمبانی و دلائل عقلی و نقلی استوار است. گرچه اعتقادات شیعه امامیه در موارد بسیاری با دیگر فرقه ها مشترک است، اما آنچه که این مذهب را از دیگر مذاهب اسلامی متمایز می کند بیشتر آن به مسئله امامت و شرایط و صفات و مسائل دیگرآن برمی گردد. همچنین در اعتقاداتی مانند: (شفاعت،توسل ،تقیه ....) هم در مواردی با دیگران متفاوت است که به آن اشاره شده است. همواره به این اعتقادات شبهاتی وارد شده و علمای شیعه امامیه جواب هایی به آنها داده اند. تمام اشکالاتی را که ذهبی براعتقادات شیعه امامیه وارد نموده است دارای جواب می باشد و از کتابهای تفسیری وحدیثی اهل سنت به جواب آنها پرداخته ایم. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که جدای از جواب های داده شده ایراداتی براشکالات مستشکل وارد شده است که به آن اشاره می شود.

نویسنده: عباس مقدادی داوودی

چکیده:

با توجه به این که دین اسلام، خاتم ادیان الهی می باشد و ادیان گذشته به واسطه دین اسلام نسخ شده اند، تنها راه نجات، پیروی از دین اسلام می باشد. بعد از رحلت حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) مسأله امامت و جانشینی حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) از مباحث مهم و اختلاف بر انگیز میان فرقه های اسلامی گردیده و مهم تر آن که، مشروعیت آن جانشین، توسط چه کسی و از کجا، مورد تأیید قرار می گیرد بحث بر انگیز و چالشی تر شد و مذاهب اسلامی هر کدام به فراخور اعتقاداتشان در این زمینه اظهار نظر نموده اند.

نویسنده: طلبه ابراهیم ابراهیمی پاکزاد

چکیده:

حکمت و سنت الهی از دیر باز بر آن بود تا هر از چندی هادیان و رهبران و رسولانی را جهت هدایت بشر و سوق به سوی خداوند ارسال نموده ، جهت بقاء دعوت ها و بارور شدن مکتب جانشینانی برایشان توسط انبیاء معین می نمود.
دین مبین اسلام با عنایت به جهان شمولی و فرازمانی و فرامنطقه ای بودن آن ضرورت این امر را دو چندان نموده ، امامان معصومی را بدین جهت از جانب نبی اکرم منصوب نموده است و صد البته هر گاهی در و گوهر گرانبهایی در جایی رخ نماید سود اندیشان و دنیا پرستان بدلی برای آن ساخته ،آن را بجای گوهر ناب و پاک عرضه می دارند.

موضوع:  بررسی تاریخچه حوزه حلّه ونقش آن درگسترش فرهنگ تشیع

نویسنده: روح اله توکلی

چکیده:

موضوع این رساله «بررسی تاریخچه حوزه حلّه ونقش آن درگسترش فرهنگ تشیع» است و سوال اصلی این پژوهش این است«پیشینه‌ی تاریخی حوزه‌ی علمیه‌ی حلّه و تحولات آن و نقش این حوزه در گسترش فرهنگ تشیع چیست؟»
سؤال‌های فرعی پژوهش نیز به این قرار است: 1ـ جغرافیای تاریخی حلّه چیست؟ 2ـ پیشینه‌ی حوزه‌های علمیه شیعه در عراق (پیش از تأسیس حوزه علمیه حلّه) چیست؟ 3ـ تأسیس حوزه علمیه حلّه مربوط به چه زمانی است؟ مؤسس آن کیست و عوامل و زمینه‌های پیدایش این حوزه کدام است؟ 4ـ عوامل و زمینه‌های شکوفایی حوزه علمیه حلّه چیست؟ 5ـ خاندان‌ها و شخصیت‌های علمی مدرسه حلّه چه کسانی هستند؟ و نقش آنان در گسترش فرهنگ تشیع چیست؟ 6ـ عوامل و زمینه‌های رکود حوزه علمیه حلّه چیست؟

نویسنده: حرمت اله ادبی فیروزجائی

چکیده:

در این نوشتار، آن چه را که از دیدگاه اهل سنت، دلالت بر مطاعن و نقایص و لعن ها و نفرین ها، علیه معاویه و یزید داشت، جمع آوری نموده، و ارائه کردیم. این تحقیق، شامل دو بخش عمده و یک نتیجه می باشد، که بخش اول آن در مورد شرح حال و حسب و نسب معاویه و آبا و اجداد او ومطاعن نسبی و اسلام آوردن او است، که تحت چه شرایطی بود و انگیزة اسلام آوردنش چه بود؟ در مورد عقایدی که او در دربارة نبوت پیغمبر(ص) و کتاب خدا، قرآن، داشت، بحث و بررسی شد، و مشخص شد که او، نه به پیغمبر(ص) اعتقادی دارد، و نه به کتاب خدا، ایمان دارد! بلکه او حتی در صدد دفن نام مبارک حضرت رسول(ص) بود.