Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

چکیده نشست دوازدهم (مواضع ائمه (ع) در برابر حکومت ها)

دوازدهمین  نشست علمی مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه ی علمیه قم در تاریخ 02/03/1391 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی(زید عزه) با موضوع مواضع ائمه (علیهم السلام) در برابر حکومت ها در سالن اجتماعات مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی:
آرمان تشکيل حکومت، يکي از اصول ثابت حکومت نزد ائمه (عليهم السلام )
 دو بحث را خدمت شما عرض می کنم، بعد وارد اصل بحث می شویم.

یک مقدمه این است که ما می دانیم که در مورد ائمه( علیهم السلام) در رابطه با حکومت دو اصل ثابت وجود داشته است(یعنی این دو  اصل ثابت بوده  و هیچ تغییري در آنها نبوده است).
 یکی این که همیشه آرمان تشکیل حکومت برای ائمه (عليهم السلام) مطرح بوده، همیشه خودشان را امام بر حق می دانستند و بقیه را غاصب می دانستند. این هیچ دیگر جای بحث ندارد. نه تنها ائمه (عليهم السلام)  هم آرمان تشکیل حکومت را داشته و هم خودشان را پیشوا و امام بر حق می دانستند (به اصطلاح خلیفه وقت می دانستند) و امور جاری مسلمین (امور دنیوی و اخروی )می بایستی دست آنها باشد، بلکه مخالفینشان هم می دانستند که اینها این فکر را دارند.
خلفا هم می دانستند ائمه ( عليهم السلام)  چنین نظری دارند و به اين وجه بود که ائمه (عليهم السلام) ما را تحت فشار می گذاشتند حتی زمانی ائمه ( عليهم السلام) که برحسب ظاهر فعالیت سیاسی نداشتند باز اینها تحت فشار بوده و در محدودیت قرار داشتند.
خلفای وقت و مخالفین هم می دانستند که اینها آرمان تشکیل حکومت را دارند، خلیفه فعلی را قبول ندارند و اگر فرصت به دست بیاورند دست به تشکیل حکومت می زنند. این یک امر ثابت و مسلمی بوده منتهی گاهی امیدواری پیدا میشده که این آرمان حاصل بشود و گاهی هم حاصل شد. مثل حکومت چهار سال و نه ماهه امیر المومنین علی يا خلافت ظاهری امام حسن مجتبی (عليهما السلام) که حدود شش ماه طول کشید.
گاهی امیدواری خیلی نزدیک می شود یعنی ...
علاقه مندان و شیعه پژوهان محترم می توانند جهت تهیه نسخه کامل این نشست که بصورت جزوه و سی دی درآمده، به معاونت پژوهش این مرکز مراجعه نمایند.