Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

گوهر مراد

مؤلف:

عبدالرزاق بن علی بن حسین لاهیجی (م 1072 ه.ق)

زندگی نامه:

حکیم ملا عبدالرزاق لاهیجی یکی از درخشانترین چهره های علمی و فلسفی شیعه می باشد.

از زمان تولد ملا عبد الرزاق اطلاعی دقیق در دست نیست و تنها برخی محل تولد ایشان را در شهر لاهیجان بیان كرده اند.  شاید یكی از علتهای اختلاف نظرها وجود شخصیتهای دیگری است كه به همین نام مشهورند، مانند:

ملا عبد الرزاق بن ملا میرزانكویی شیرازی معاصر ملا عبد الرزاق لاهیجی ، ملا عبد الرزاق كاشی، ملا عبد الرزاق رضوی.

مهمترین استاد وی كه نقش ارزنده ای در شكل گیری علمی آن جناب داشت، فیلسوف نامی، ملا صدرای شیرازی (ره) است.

او در اوایل عمر به شهر مقدس قم آمد و در آنجا ساكن شد و محل تدریس خود را مدرسه معصومه (س) قرار داد  و خود مدتها مدرس كلام و فلسفه و علوم دیگر بود. از این رو چون در قم بسیار ماندگار شده به قمی نیز مشهور است.

استاد سید جلال الدین آشتیانی در باره ایشان چنین می نویسد:

«یكی از اساتید بزرگ فلسفه و حكمت و كلام در دوران اخیر فیلسوف علامه و حكیم متأله آخوند ملا عبد الرزاق لاهیجی است كه از اعاظم تلامیذ آخوند ملا صدرا و از اجله محققان عصر خود در حكمت مشاء و اشراق و یكی از بزرگترین متكلمان در چهار قرن اخیر بلكه یكی از محققترین متكلمان در دوره اسلامی می باشد ... در بین محققان بعد از خواجه به جز ملا صدرا و میر داماد به عقیده نگارنده نظیر ندارد ولی همانگونه كه استاد ما آقای میرزا ابوالحسن رفیعی قزوینی فرموده است: مقامات و مراتب علمی و قدر این فیلسوف مخفی مانده است»

آثار و كتب باقیمانده از این فیلسوف گرانقدر جزو نفیسترین آثار فلسفی و كلامی به شمار می رود، که برخی از آنها عبارتند از: گوهر مراد، سرمایه ایمان، مشارق الالهام فی شرح تجرید الكلام و...

معرفی اجمالی کتاب:

این کتاب، یک دوره کامل از کلام اسلامی با استناد به منابع مهم اسلامی است که فیاض لاهیجی آن را به منظور شرح اصول دین و معارف الهی به روش حکما و فلاسفه به رشته ی تحریر درآورده است. مؤلف در این کتاب، تابع روش استاد خود ملاصدرا نیست و خود مشرب دیگری را در این کتاب پیش می گیرد.

این کتاب که شامل امهات مسائل کلام و حکمت و اخلاق و عرفان و اصول پنج گانه دین است، یک مقدمه و سه مقاله و یک خاتمه می دارد. مقدمه ی آن درباره ی مرتبه وجود انسان و فایده ی علم حکمت و کلام است. سه مقاله ی آن در خودشناسی و خداشناسی و شناخت فرمان خدا و شناخت انبیا و امامان و نتیجه ی عمل به آن، یعنی معاد است. خاتمه ی کتاب نیز درباره ی تهذیب اخلاق و سلوک و مقامات عارفان است.

آیت الله العظمی سید ابوالحسن رفیعی قزوینی در مقام تجلیل از این کتاب می گوید:

«کتاب مستطاب گوهر مراد، کتاب مرغوب و مطبوع است و در تحقیق مسائل دینیه و معارف الهیه، وحید و فرید است»

حضرت آیت الله قاضی طباطبایی نیز درباره ی اهمیت این کتاب می نویسد:

«از اشهر تألیفات محقق لاهیجی کتاب گوهر مراد است که به زبان فارسی با عبارات سلیس و دل پذیر، تألیف فرموده است و از نفیس ترین کتبی است که به زبان فارسی در اصول دین و معارف الهیه و عقاید دینیه ی اسلامیه، نوشته شده است»

وضعیت نشر:

اين كتاب بارها در ايران و هند و تبريز به چاپ رسيده است.
1- تهران سال 1271 ه. ق به خط محمد تقى و به اهتمام ميرزا محمد باقر بصورت سنگى و در قطع وزيرى
2- تهران سال 1277 ه. ق به خط محمد تقى در قطع رقعى
3- تهران سال 1336 ه. ق افست از روى چاپ 1271 ه. ق در 506 صفحه.
4- تبريز سال 1315- 1313 ه. ق به صورت سنگى و در قطع وزيرى در 333 صفحه.
5- بمبئى هند سال 1301 ه. ق به صورت سنگى و در قطع وزيرى در 263 صفحه.
6- اين کتاب همچنین در سال 1383 با تصحيح و تحقيق زين العابدين قربانى توسط نشر سايه در تهران به چاپ رسيده است. اين نسخه مشتمل بر مقدمه‏اى به قلم محقق و توضيحاتى به قلم آقاى ربانى گلپايگانى مى‏باشد.

تهیه شده در معاونت پژوهش (واحد علمی سایت)