Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

چکیده شانزدهمین نشست علمی

شانزدهمین  نشست علمی مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه ی علمیه قم در تاریخ 07/08/1392 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن معلمی(زید عزه) با موضوع جایگاه فلسفه در شیعه در سالن اجتماعات مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
ایشان در آغاز سخنان خود اشاره ای به معانی و کاربرد های فلسفه داشته اند.
دکتر معلمی:
فلسفه گاهی مطلق به کار برده می شود و گاهی به صورت مضاف. وقتی مطلق استفاده می شود معانی متعددی دارد و مشترک لفظی است بین معانی متعدد که یک معنایش که در واقع از قدیم بوده به معنای همه علوم حقیقی را می گفتند، فلسفه.

 فلسفه یا حکمت تقسیم می شود به حکمت عملی و حکمت نظری؛ حکمت نظری طبیعیات بوده، ریاضیات بوده، الهیات بوده و احکام کلی وجود همان متافیزیک. حکمت عملی هم تدبیر منزل و اخلاق و سیاست مدن علوم حقیقی هم مثل علوم غیر قراردادی مثلا ادبیات و اینها را خارج می کردند. سپس گاهی فلسفه گفته می شود به معنای همه علوم حقیقی است که کاشف از واقع اند. گاهی فلسفه گفته می شود یعنی همه علوم عقلی و هر علمی که غیر نقلی و غیر تجربی است مثل منطق، ریاضیات، فلسفه و علومی که به هر صورت شیوه بحث در آن علم عقلی و استدلالی است و تجربی و نقلی نیست.
حتی گاهی منطق را مسامحتا(از روی ساده انگاشتن) داخل می کردند و اخلاق و تدبیر منزل و سیاست مدن هم مثلا شما الاهیات شفا بحث خلافت هم دارد، بحث امامت هم دارد، معاد هم  دارد و معلوم می شود که همه علوم حقیقی به جز طبیعیات و ریاضیات منظور بوده است.
ولی گاهی گفته می شود فلسفه فقط احکام کلی وجود را منظور است که الآن بدایه و نهایه بیشتر به این سمت است. یعنی ...
علاقه مندان و شیعه پژوهان محترم می توانند جهت تهیه نسخه کامل این نشست که بصورت جزوه و سی دی درآمده، به معاونت پژوهش این مرکز مراجعه نمایند.