Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

حق الیقین

 

مؤلف:

علامه محمد باقر مجلسی (م 1111 ه.ق)

زندگی نامه: 

محمد باقر مجلسي، فرزند محمد تقي مجلسي، در سال 1037(هـ ق) يك سال قبل از مرگ شاه‌عباس صفوي، در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش محمد تقي مجلسي، از شاگردان بزرگ شيخ بهائي، در علوم اسلامي بود و از سرآمدان روزگار خود به شمار مي‌رفت.

مرحوم علامه مجلسي، درس و بحث را از چهارده سالگي آغاز كرد، هوش سرشار و شگفت‌آور او به حدي بود كه در چهارده سالگي از فيلسوف بزرگ اسلام مرحوم ملاصدرا، اجازه روايت گرفت. علامه مجلسي كه به دانستن عشق مي‌ورزيد، در اندك زماني در علوم گوناگون حوزه درسي آن زمان، مثل صرف و نحو، معاني و بيان، لغت و رياضي، تاريخ و فلسفه، حديث و رجال، درايه و اصول، و نيز فقه و كلام، به درجه استادي رسيد. و در بعضي از اين دانش‌ها كتاب‌هاي سودمندي به رشته تحرير در آورد. علامه در دوران جواني خود از محضر دانشمندان و عالماني عاليقدر همچون: ملاعبدالله شوشتري، شيخ عبدالله بن جابر آملي، شيخ علي جبل عاملي و ساير بزرگان دين به ويژه فقيه و حكيم و محدث نامي ملا محسن فيض كاشاني (كه در سفري به اصفهان آمده و در آن ديار ماندگار شده بود) بهره‌هاي كافي مي‌برد.

از جمله شاگردان برجسته علامه مي‌توان به بزرگاني چون: سيد نعمت‌الله جزائري، عبدالله بن عيسي التبريزي معروف به افندي، سيد محمد صالح بن عبدالواسع خاتون آبادي، ملا محمد كاظم شوشتري، عبدالحسين مازندراني، ملا محمد باقر لاهيجي و ... نام برد كه بعدها هر يك ستاره‌اي درخشان در آسمان علم و فقاهت بودند.

برخی از آثار علامه مجلسی (ره) عبارتند از:

مرآه العقول فی شرح اخبار الرسول (در شرح اصول کافی)، ملاذ الاخبار فی شرح التهذیب، حق اليقين، جلاء العيون، زادالمعاد و...

وی در 27 رمضان 1111 (ه ق)، چشم از جهان فرو بست.پيكر پاكش را در كنار مسجد جامع اصفهان و جنب پدر علامه‌اش ملا محمد تقي مجلسي (ره) به خاك سپردند.

معرفی اجمالی کتاب:

حق اليقين آخرين تصنيف علامه مجلسى است كه به سال 1109 ق آن را به پايان برده است. اين اثر درباره اصول دين و به زبان فارسى نگاشته شده و مصنف با استناد به آيات و اخبار و ادله عقلى به اثبات توحيد، نبوت، امامت و معاد پرداخته و بيشترين حجم آن را مبحث امامت به خود اختصاص داده كه عمدتا راجع به تاريخ سياسى و انديشه سياسى شيعه در زمان حضور است.

این کتاب دارای شش باب و یک خاتمه می باشد که عبارتند از:

باب اول: در اقرار به وجود حق تعالی و صفات کمالیه او است
باب دوم: در بیان صفاتی است که از حق تعالی نفی باید کرد
باب سوم: در بیان صفاتی است که متعلق است به افعال حق تعالی
باب چهارم: در مباحث نبوت است
باب پنجم: در امامت است
باب ششم: در اثبات معاد است و بیان مقدمات آن و توابع آن
خاتمه: در بیان احوال عالم بعد از انقضای امر قیامت

وضعیت نشر:

این کتاب دارای چاپ های متعددی می باشد، از جمله به همت كتابفروشى اسلامى تهران به قطع وزیرى چاپ شده است.

تهیه شده در معاونت پژوهش (واحد علمی سایت)