فارسی     انگلیسی       عربی               


Notice: Undefined offset: 51 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 51 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

عاقبت چشمان گریان برای امام حسین علیه السلام

? امام سجاد علیه السلام فرمودند:

☘️ایما مومن دمعت عیناه لقتل الحسین بن علی( علیهماالسلام) دمعه حتی تسیل علی خده، بوآه الله بها فی الجنه غرفا یسکنها احقابا

☘️هر مومنی که چشمانش برای کشته شدن حسین علیه السلام گریان شود، به گونه‌ای که اشک بر گونه هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن، او را در خانه های بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر برد.

? بشارتی به عزاداران و گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام

☘️ وقتی که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به اصرار حضرت زهرا سلام الله علیها، ماجرای شهادت فرزند شان امام حسین علیه السلام و مصیبت هایی که برای ایشان اتفاق خواهد افتاد را تعریف فرمودند، حضرت زهرا سلام الله علیها گریه شدیدی کردند و گفتند: " پدر جان! این ماجراها چه زمانی اتفاق می افتد " ؟
پیامبر فرمودند: " زمانی که نه من هستم، نه تو و نه علیه السلام.
پس گریه مادر سادات بیشتر شد و فرمود: پس چه کسی بر حسینم گریه می کند و برایش عزا بر پا خواهد نمود؟

☘️ رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: فاطمه جان ! غمگین مباش، زنان امت من بر زنان اهل بیتم و مردان امتم بر مردان اهل بیتم گریه خواهند کرد و نسل به نسل این عزا را هر سال تکرار می کنند، پس روز قیامت که می رسد، تو زنانشان را شفاعت می کنی ومن  مردانشان را، وهر کس بر مصیبت حسین علیه السلام گریسته باشد، دستش را می گیریم و به بهشتش وارد می کنیم.زهرا جان! هر چشمی در روز قیامت گریان است، به جز چشمی که بر مصیبت حسین علیه السلام گریسته باشد، و آنها خندانند و به نعمت های بهشتی بشارت داده می شوند.

? منتقم خون امام حسین علیه السلام ?

?این الطالب بدم المقتول بکربلا?

? امام صادق علیه السلام فرمودند:

" آن گاه که اصحاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند و ایشان تنها ماند، فرشتگان سوی خدا ضجه زده گریه کنان گفتند: پروردگارا !! با حسین( علیه السلام ) پسر پیامبرت، چنین رفتار کنند؟

☘️ خداوند در پاسخشان نور قائم ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را به آنها عرضه کرد و فرمود:" با مهدی انتقام او را می گیرم ".

? بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۱
? بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۲
? اصول کافی، ج ۱، ص ۴۶۵

فضیلت و خواص مجالس روضه و عزاداری سالار شهیدان علیه السلام

فضل می گوید: در اول محرم امام صادق علیه السلام به من فرمود: دیشب کجا بودی؟

عرض کردم: دیشب بین ما کسی بود که می گفت : هلال ماه محرم را دیده ام، لذا یکی از دوستان و محبین شما به مناسبت اول محرم مجلسی منعقد نموده بود، وما برای گریه و ناله و عزاداری برجد بزرگوارتان حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اهل بیت آن حضرت به خاطر مصائبی که بر آن بزرگواران در این ماه وارد شده در مجلس او شرکت کردیم وبر مصائب شما اهل بیت علیهم السلام گریستیم.

امام صادق علیه السلام فرمود: " نورالله قلبک وشرح صدرک و اجرک علی حسن صنعک و ولائک لاهل بیت نبیک": " خداوند دلت را روشن کند، و به تو شرح صدر مرحمت فرماید، و تو را بر این عمل خوب و موالات تو با اهل پیامبرت( صلی الله علیه وآله وسلم ) پاداش دهد".

ای فضل! هنگامی که از مجلس عزا بیرون آمدی جلوی در خانه به چیزی برخورد نکردی؟
عرض کردم: بلی، خداوند مرا فدای شما گرداند. با مردی که جلوی در نشسته بود برخورد کردم.

حضرت فرمود: " آن شخص را شناختی؟ " گفتم هوا تاریک بود و نتوانستم او را بشناسم.

حضرت فرمود: " خود من جلوی در نشسته بودم! " گفتم: الله اکبر،  پس برای چه به مجلس ما نیامدید تا در صدر مجلس باشید؟ به خدا سوگند شما صاحب عزا هستید و واجب است به شما تعزیت بگوییم.

امام صادق علیه السلام فرمود: " من خواستم وارد مجلس شوم، اما دیدم در صدر مجلس جدم پیامبر و امیرالمومنین و فاطمه زهرا ( علیهم السلام ) حضور دارند، وبا شما بر ابا عبدالله الحسین بن علی( علیه السلام ) می گریستند و نوحه و زاری می کردند ".

? ثمرات الاعواد/ ج۱/ ص۱۶
? منابع النوراء/ ص۱۷
? دیوان مصاریع العبره/ ج۱/ ص۱۷

ماتم همیشگی اهل بیت علیهم السلام در مصیبت سید الشهدا علیه السلام

?️ ماتم همیشگی اهل بیت علیهم السلام در مصیبت سید الشهدا علیه السلام

✍️ زواره گوید: امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
" ای زراره، ما بعد از حسین علیه السلام پیوسته در اشک و اندوهیم، و جد من( حضرت امام سجاد علیه السلام ) چنین بود که هر گاه حسین علیه السلام را یاد می کرد می گریست تا آنجا که محاسنش غرق در اشک می شد و هر کس ایشان را می دید دلش بر او می سوخت و از گریه ی وی به گریه می افتاد.

?️ امام صادق علیه السلام به جعفر بن عفان فرمود:
هیچ کس نیست که در باره حسین علیه السلام شعری بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می کند و او را می آمرزد.

?️ راز عزاداری از ابتدای ماه محرم:
♠️ به امام صادق صلوات الله علیه عرض شد:
" سیدی جعلت فداک، ان المیت یجلسون بالناحیه بعد موته او قتله، واراکم تجلسون انتم وشیعتکم من اول شهر بالماتم والعزاء للحسین علیه السلام فقال:
ماهذا ! اذا حل هلال محرم، نشرت الملائکه ثوب الحسین علیه السلام و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء، فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر، فاذا تنفجر دموعنا.

? آقای من به فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود مجلس نوحه ای برای او می گیرند، ومن مشاهده  می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه اقامه عزا می کنند.
?️ حضرت فرمودند:
" این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود، ملائکه پیراهن امام امام حسین علیه السلام را آویزان می کنند در حالی که از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و آغشته به خون است، ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل( ونه با چشم ظاهری) می بینیم ، پس اشک های ما سرازیر می شود.

? کامل الزیارات، ص ۸۱
بحار الانوار( ط_ بیروت) ج۴۵،ص۲۰۶
رجال شیخ طوسی، ص۲۸۹
خصائص الزینبیه،ص۴۹
ثمرات الاعواد،ص۳۶

فرهنگی تربیتی

شخصیت علمی خواجه نصیرالدین طوسی

?️باتجلیل وتکریم۵اسفند روز بزرگداشت ابوجعفر  محمدبن محمدبن حسن معروف ومشهور به خواجه نصیرالدین طوسی وروز مهندس،بابیان زوایایی از زند گی علمی وی او را بهتر بشناسیم.
?️خواجه نصیرالدین طوسی(۵۹۷-۶۷۲ ق)حکیم،فیلسوف،متکلم،فقیه،پزشک،منجم،ستاره شناس،ریاضیدان.مهندس،معمار،شاعر،عالم واندیشمند شیعه اثنی عشری ایرانی واز افتخارات اسلام،شیعیان وماایرانیان است.


?️مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی اعلی الله مقامه الشریف به دلیل تخصص درعلوم زیادی که داشت به" استاد بشر " "خواجه" "عقل حادی عشر"و"سلطان الحکماوالمتکلمین" شهرت دارد وازجمله امتیازاتش ابتکار در روش بیان مباحث فلسفی است لذا وی را به احیاگر فلسفه ومبتکر روش فلسفی درکلام شیعه نیز می شناسند،رصد خانه مراغه ودر کنار آن کتابخانه مراغه رابابیش از ۴۰۰هزار جلد کتاب اوبنانهاد.

?️وی لحظه ای از تلاش علمی آرام نگرفت وشاگردان زیادی را ازجمله،علامه حلی(ره) ابن میثم بحرانی و قطب الدین شیرازی تربیت نمود.کتب،رساله هاوآثار زیادی به عربی وفارسی در علوم اخلاق ،منطق،فلسفه،کلام،ریاضیات و نجوم از خود مانند: تجرید الاعتقاد،قواعدالعقائد، اساس الاقتباس،اخلاق ناصری،اوصاف الاشراف،تحریر اصول اقلیدس،شرح الاشارات ابن سینا، تولی وتبری،روضه التسلیم و مطلوب المومنین،جامع الحساب تذکره فی علم الهیئه درعلم نجوم به جای گذاشته است.
 
?️نکته حائزاهمیت دراین نوشتارتاکید برمذهب شیعه امامیه واثنی عشری مرحوم خواجه است که شواهد زیادی برای اثبات این مدعا وجود دارد.وی در اغلب کتاب های کلامی خود همچون تجرید الاعتقاد،به دوازده امام وجوب عصمت شان تصریح کرده است.همچنین رساله های ویژه ای دراین باره نگاشته که از آن جمله می توان رساله"الفرقه الناجیه" و"رساله فی حصرالحق بمقاله الامامیه"ونیز"الاثنی عشریه"و"رساله فی الامامه"را نام برد.بنابراین اولاانتساب مذهب شیعه اسماعیلی وثانیا انتساب نگارش آثاری مطابق باتعالیم اسماعیلیه به ایشان به دور از انصاف وصحت ندارد.لذامشهور و اغلب علمای شیعه اصل انتساب این آثار به خواجه رارد کرده اند،گرچه برخی برپایه این آثار براین باورند که او پس از پناه بردن به قلعه های اسماعیلیان موقتا به مذهب آنها گرویده و پس از آن به مذهب شیعه دوازده امامی بازگشته است.یابرخی نویسندگان براین باورند که خواجه به عنوان یک شیعه امامیه واثنی عشری،تقیه نموده وبرای حفظ جان خود،در قلعه های اسماعیلیان مشغول تالیف کتب و رساله هایش بوده است لذا به محض خراب شدن قلعه های اسماعیلیان شیعه اسماعیلی خود را اعلام نموده است،ولی این ها صرف ادعاهایی است که دلیل محکمی ندارد.
امید است بااین نوشتار ضمن باز نویسی زوایای زندگی این عالم فرزانه شیعه امامیه اثنی عشری،تهمت ناروایی که به مذهب حقه ایشان راهی نداشته ونیز انتساب کتب رفع نموده باشیم.

فرهنگی تربیتب

نامه ای به امام علی (ع)

علی جان سلام  سلام بر تو ای پرچمدار حقانیت انکار ناپذیر حق ای دست خدا دست اسمان دست زمین سلام بر تو ای امیرالمومنین ای شاه مردان


ای علی ای مولای ما مدت هاست که میخواستم نامه ای برایتان بنویسم اما هیچ وقت خود را شایسته چنین مقامی نمی دانستم علی دستهایم طاقت نوشتن نام علی را نداشت و قلمم بر صفحه کاغذ نمی رقصید یا علی مدت هاست که می خواستم نامه ای برایتان بنویسم اما هر گاه که قلم به دست میگیرم می مانم که چطور همه حرفهایم را به روی کاغذ بیاورم بین دردهای درون هم که نمیشود به قرعه یکی را برگزید حالا میخواهم هر چه که به ذهنم امد بنویسم.

نشست علمی طرح ولایت
اطلاعیه پذیرش به همراه منابع آزمون
X

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.